Εντονη κινητικότητα για εξαγορές τοπικών αλυσίδων και δημιουργία νέων καταστημάτων
«Ανάσα» για τους ιδιοκτήτες επαγγελματικών ακινήτων στην παρούσα οικονομική συγκυρία αποτελούν τα επεκτατικά σχέδια των εμπορικών αλυσίδων, με αιχμή του δόρατος τα σούπερ μάρκετ. Μάλιστα, το τελευταίο διάστημα καταγράφεται έντονη κινητικότητα, ακόμα και για εξαγορές μικρότερων, τοπικών αλυσίδων, προκειμένου να ενισχυθεί το δίκτυο καταστημάτων των μεγάλων ομίλων. Κύριος στόχος των τελευταίων είναι να αποκτήσουν παρουσία σε αγορές, απ’ όπου απουσιάζουν μέχρι σήμερα.
Ταυτόχρονα, αρκετοί είναι εκείνοι που εκτιμούν ότι οι δυσκολίες στην αγορά, ενδεχομένως να οδηγήσουν και σε ευκαιρίες, καθώς κάποιες από τις μικρές αλυσίδες ήδη καλούνται να αντιπαρέλθουν προβλήματα, όπως ο χαμηλότερος όγκος πωλήσεων και τα ελάχιστα περιθώρια κέρδους, τη στιγμή που τα έξοδα παραμένουν υψηλά.
Το πιο φιλόδοξο πρόγραμμα επέκτασης δικτύου, προϋπολογισμού της τάξεως των 2 δισ. ευρώ, «τρέχει» σήμερα από τη γερμανική Aldi Hellas, αλυσίδα με έμφαση σε προϊόντα χαμηλού κόστους. Στις αρχές του μήνα, η εταιρεία εγκαινίασε τρία νέα καταστήματα σε Λυκόβρυση και Ταύρο στην Αττική και στο Αγρίνιο. Από τον Νοέμβριο του 2008, η αλυσίδα έχει αναπτύξει δίκτυο 28 καταστημάτων, με απώτερο στόχο τα 300-400 σημεία παρουσίας ανά την επικράτεια, εντός της προσεχούς πενταετίας (αλλά και τεσσάρων κέντρων logistics). Ρόλο συμβούλου στην επέκταση του δικτύου της αλυσίδας εκπτωτικών καταστημάτων έχει αναλάβει η Dimand Real Estate, έχοντας εξασφαλίσει για λογαριασμό της Aldi περί τα 100 ακίνητα. Εως το 2011, η Aldi προβλέπεται να εγκαινιάζει ένα κατάστημα κάθε δύο εβδομάδες.
Νέα σημεία παρουσίας δρομολογεί και ο όμιλος Carrefour-Mαρινόπουλος, στο πλαίσιο της εισαγωγής ενός νέου μοντέλου καταστήματος, του Carrefour Express. Αρχικά θα καλυφθεί η αγορά της Θεσσαλονίκης και θα ακολουθήσουν και άλλες πόλεις.
Δυναμικά όμως κινείται και η ΑΒ Βασιλόπουλος, είτε μέσω εξαγορών, όπως η πρόσφατη της αλυσίδας «Κορυφή» στη Θράκη, η οποία είναι ιδιοκτήτρια 11 καταστημάτων, είτε μέσω δημιουργίας νέων καταστημάτων, αξιοποιώντας και τη μέθοδο της δικαιόχρησης (franchise). Στόχος είναι η λειτουργία 400 καταστημάτων τα προσεχή χρόνια. Μέχρι το τέλος του έτους προβλέπονται εγκαίνια σε εννιά νέα σημεία πώλησης. Παράλληλα, πρόσφατα ξεκίνησε η λειτουργία δύο πιλοτικών καταστημάτων «Lion Food», επιφάνειας 900-1.000 τ.μ., με μεγάλη ποικιλία κυρίως οικονομικών προϊόντων. Στόχος είναι η περαιτέρω ανάπτυξη των «Lion Food», ανάλογα με την αποδοχή τους από τους καταναλωτές.
Tου ΝΙΚΟΥ Χ. ΡΟΥΣΑΝΟΓΛΟΥ