Πλήγμα στη ζήτηση από φυγή αλυσίδων και επαναδιαπραγματεύσεις ενοικίων

Σοβαρές ανακατατάξεις στην αγορά των εμπορικών ακινήτων αναμένεται να επιφέρουν οι πρόσφατες εξελίξεις στο λιανεμπόριο, που ξεκίνησαν από την απόφαση αποχώρησης της γαλλικής αλυσίδας FNAC από την ελληνική αγορά, για να συνεχιστούν με τα οικονομικά προβλήματα της Ατλάντικ και την –μάλλον αιφνιδιαστική– κίνηση της γερμανικής Aldi να εξέλθει από την αγορά, μόλις δύο χρόνια μετά την είσοδό της σε αυτήν. Η κρίση του κλάδου του λιανεμπορίου είναι κάτι παραπάνω από εμφανής, ενώ οι ξένοι όμιλοι αποεπενδύουν από τη χώρα μας και για τον λόγο ότι κρίνουν την παρουσία τους στην Ελλάδα ως υψηλού ρίσκου, δεδομένων των οικονομικών προβλημάτων.

Ξεκινώντας από την περίπτωση της Aldi, η τύχη των 38 καταστημάτων που είχε ήδη αναπτύξει ανά την επικράτεια θα κριθεί τις προσεχείς εβδομάδες, καθώς η αλυσίδα έχει ήδη δηλώσει ότι τα παραχωρεί σε κάθε ενδιαφερόμενο. Hδη φημολογείται ότι η Delhaize (ΑΒ Βασιλόπουλος) θα εξετάσει το ενδεχόμενο εξαγοράς τους, στο πλαίσιο της επέκτασης του δικτύου της. Πάντως, η απόφαση της Aldi γεννά πολλά ερωτήματα. Μόλις τον προηγούμενο Σεπτέμβριο εγκαινιάζονταν δύο νέα καταστήματα σε Λυκόβρυση και Ταύρο κι ένα ακόμα στο Αγρίνιο. Στόχος της αλυσίδας ήταν έως το 2011 να εγκαινιάζεται ένα νέο κατάστημα κάθε δύο εβδομάδες, με απώτερο σκοπό ένα δίκτυο αποτελούμενο από 300 - 400 σημεία πώλησης. Hδη η Dimand Real Estate, με την οποία συνεργαζόταν η Aldi για το δίκτυό της, είχε εξασφαλίσει για λογαριασμό της περί τα 100 ακίνητα κατάλληλα για τη στέγαση των νέων καταστημάτων της αλυσίδας.

Δεδομένου, πάντως, ότι η οικονομική κρίση είχε κάνει την εμφάνισή της, πολλοί εξέφραζαν ερωτήματα για το φιλόδοξο πλάνο επένδυσης 2 δισ. ευρώ στην ελληνική αγορά, όπου περιλαμβάνονταν και τέσσερα σύγχρονα κέντρα logistics. Η απάντηση των στελεχών της Aldi ήταν και παρέμενε μέχρι πρότινος ότι η αρνητική συγκυρία ευνοούσε τα σχέδια του ομίλου, λόγω του χαμηλού κόστους των προϊόντων που διέθετε (95% ιδιωτική ετικέτα, 50% ελληνικής παραγωγής).

Μετά λοιπόν και την αλυσίδα Plus, με προϊοντικό προφίλ ανάλογο, πλέον και η Aldi οδηγήθηκε εκτός αγοράς, αφήνοντας την «παλιότερη» μεταξύ των τριών Lidl να συνεχίζει την παρουσία της στην ελληνική αγορά.

Εκ των πραγμάτων, η διακοπή της δραστηριότητας της Aldi επιφέρει ανακατατάξεις και στην αγορά ακινήτων, δεδομένου ότι η εταιρεία αναζητούσε πολλά ακίνητα για την κάλυψη των αναγκών της. Συγκεκριμένα, εκινείτο στην αγορά για εκτάσεις από 3,5 έως 6,5 στρέμματα (εντός του αστικού ιστού) και 8,5 στρεμμάτων εκτός του αστικού ιστού, σε πόλεις τουλάχιστον 20.000 κατοίκων. Τα δε καταστήματα ήταν της τάξεως των 1.400 - 1.500 τ. μ.

Ανάλογες συνέπειες θα έχει και η πρόσφατη αίτηση της αλυσίδας λιανεμπορίου Ατλάντικ να καταθέσει αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99 του νέου Πτωχευτικού Kώδικα. Μεταξύ των κινήσεων της εταιρείας για την ανασύνταξή της και την αποφυγή της χρεοκοπίας είναι και η εκτεταμένη αναδιάρθρωση του δικτύου των καταστημάτων της, που θα περιλαμβάνει το κλείσιμο, την πώληση ή τη μεταφορά αρκετών εξ αυτών σε νέους χώρους, που θα εξυπηρετούν καλύτερα τη στρατηγική της. Υπό το βάρος των παραπάνω εξελίξεων, είναι σαφές ότι οι ιδιοκτήτες ακινήτων αυτού του είδους θα δεχθούν σοβαρές πιέσεις από τις υπάρχουσες αλυσίδες λιανεμπορίου για μειώσεις ενοικίων, καθώς είναι κάτι παραπάνω από σαφές ότι η αγορά πλέον λειτουργεί προς όφελος των ενοικιαστών.

Το μήνυμα έχουν ήδη λάβει πολλοί ιδιοκτήτες, όχι μόνο μεγάλων ακινήτων που φιλοξενούν σούπερ μάρκετ, αλλά και μικρότερων καταστημάτων. Χαρακτηριστική η πρόσφατη περίπτωση της Sprider Stores, η οποία από τα τέλη Ιουνίου προχώρησε στην οριστική διακοπή των εργασιών του καταστήματός της στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης (επί της οδού 26ης Οκτωβρίου 43), συνολικής επιφάνειας 2.100 τ. μ. Αιτία της κίνησης αυτής ήταν οι άκαρπες διαπραγματεύσεις με τον ιδιοκτήτη του ακινήτου με στόχο τη μείωση του μισθώματος. Eτσι, η Sprider κινείται ήδη στην αγορά για τη μετακίνηση του καταστήματος σε άλλο σημείο της ευρύτερης περιοχής, με σαφώς ελκυστικότερους όρους ενοικίασης. Φορείς της αγοράς εκτιμούν ότι ανάλογα φαινόμενα θα πολλαπλασιαστούν τους προσεχείς μήνες.

Στον αντίποδα, κάποιες άλλες αλυσίδες, όπως π. χ. ο «Σκλαβενίτης», συνεχίζουν να επενδύουν σε νέα σημεία πώλησης, παρά την πτώση της κατανάλωσης τους τελευταίους μήνες. O «Σκλαβενίτης» εγκαινίασε πριν από λίγες ημέρες ένα νέο υπερκατάστημα 11.000 τ. μ. με 40 ταμεία και 530 θέσεις δωρεάν στάθμευσης. Το κατάστημα βρίσκεται στην Καλλιθέα, στη θέση του πρώην εργοστασίου της «Ιζόλα», στη συμβολή των οδών Ευριπίδου κι Αιγέως.

Το συνολικό ύψος της επένδυσης ξεπέρασε τα 20 εκατ. ευρώ, ενώ από τη λειτουργία του έχουν δημιουργηθεί 400 νέες θέσεις εργασίας. Μάλιστα, η κατασκευή του νέου καταστήματος συνοδεύθηκε και από περαιτέρω πολεοδομική παρέμβαση στην περιοχή, μια και η αλυσίδα παραχώρησε στον Δήμο Καλλιθέας έκταση 10 στρεμμάτων, την οποία και θα διαμορφώσει με δικά της έξοδα σε χώρους κοινόχρηστου πρασίνου και πεζόδρομου.

Του ΝΙΚΟΥ Χ. ΡΟΥΣΑΝΟΓΛΟΥ

Spitogatos team

Spitogatos team

Σχετικά άρθρα

Akinita programma stegasis

Πρόγραμμα στέγασης «Ανακαινίζω – Νοικιάζω»: Ξεκίνησαν οι αιτήσεις – Όσα πρέπει να γνωρίζεις

Exoikonomw

Β’ κύκλος προγράμματος Εξοικονομώ 2023/2024: Δικαιούχοι, προϋποθέσεις και δικαιολογητικά για αίτηση «Εξοικονομώ»

Koinwniki stegasi1

Πρόγραμμα «Σπίτι μου» 2024: Τι προβλέπεται για τη στέγαση νέων και ευάλωτων ομάδων